Alla inlägg under januari 2009

Av Johanna - 22 januari 2009 16:45

Jaha ja, när man vaknar så har det smält bort snö... Lite sur jag blev. Men än så länge är det ganska ok.

Har longerat Centurion i dag och han hade ett litet "gamla-gubben" återfall i dag. Jag tror det var dels för att han kanske är lite mör sen sin uppvisning i går och dels för att marken var ju lite blöt här och var och han är ju lite rädd om sig. Men han rörde sig helt ok sen när han kommit i gång lite och upptäckte att han inte skulle slå ihjäl sig.

Red Pina sen och nu börjar det gå mot bättre tider (peppar, peppar) hon börjar söka sig mot bettet (istället för att bara göra looping med huvudet och steppa på stället) och lyssna på mina hjälper. Börjar väl bli av med lite överskottsenergi och känna lugnet när hon får motionera mer ordentligt. Hoppas snön stannar kvar så jag kan börja rida Saga igen då det varit för halt för henne då hon är barfota och har för stora fötter för alla mina barfota-skor. Snön har ju ätit sig fast bra i isen nu och ridplan börjar bli vältrampad. Det får gärna bli lite kallare nu eller varför inte mera snö?

Man kan alltid hoppas.



Av Johanna - 21 januari 2009 20:31

Har varit med Pina till ridplanen. Longerade henne och hon började med att kuta som en tok som vanligt. Men efter bara några varv så lugnade hon ner sig och nu kunde jag äntligen jobba henne lite på linan. Hon hittade traven som inte syns till på ett tag ;). Hon var jätteduktig och jag var såååå sugen att sitta upp. Men samtidigt så sa något inom mig att det kan ju vara bra att få vara riktigt nöjd med henne. Ville inte riskera att det skulle bli några missförstånd så jag avstod från ridningen. Så i dag var hon hästen som jag brukar vara så förälskad i igen =) Vilken häst....!!!!

För övrigt så snöar det ÄNNU MER!!! Lite glad jag är. Hoppas det kommer så mycket så man kan snö-pulsa med hästarna på ängen.



Av Johanna - 21 januari 2009 13:44

Det har kommit mera snö i natt. JIPPIE!!!! Ture talade genast om för sin matte att underlaget var OK igen. Rymde två ggr i går kväll och i morse var han bara i hagen en halvtimme innan han bestämde sig för att han behövde motion.

Jag jagade fatt på honom och sen gick vi till ridplan för att longera. Han var helt överpigg och slängtravade och galopperade och passagade hur länge som helst. Jag stod i mitten och bad till Gud om tålamod och det fick jag ;)

Ture blev helt genomblöt i svett och i vanliga fall hade jag dött av dåligt samvete och oro om överansträngning osv. Men vet ni nu struntar jag i det. Ska det bli nåt så måste jag bli av med all överskottsenergi hästarna har. Så är det bara.

Men vilken klippa han ändå är min bebis, vi mötte en traktor på den smala vägen hem från ridplan, och hur uppspelt och het han än var så brydde han sig inte det minsta om traktorn.

Jag fick nu även veta var lyset till ridplan är så nu kan jag även använda den när det är mörkt. SVINBRA! Vilken tur att man har så snälla grannar att man får använda deras ridplan.

Men i kväll ska jag försöka ta mig in till ridhuset med Pina det är ju trots allt liiiite bättre underlag där =) Men smakar det så kostar det ;)

Har tränat med Nelzon inför eventuella framtida utställnigar. Han var jätteduktig. Speciellt när det fanns salami med i bilden =)

Kära syster - observera mina smutsiga fingrar ha ha ha ha ha.


Av Johanna - 20 januari 2009 16:55

Det har kämpat på och snöat så nu har vi fått i allafall fått ca tre - fyra cm. Har varit till ridplan med Pina och det var inte allt för pjåkigt där. Hon kunde då kuta i sken typ på lina utan att trilla ;) Jag longerade henne och efter ca 20 minuters sken hade hon sprungit av sig det värsta "stallmodet", det är ju bara synd att då måste man nästan gå hem för att hon inte ska överanstränga sig. Men jag struntade i det och skrittade en stund och linade henne sedan inspänd ett tag. Hon kunde till och med galoppera lite normalt. Hon brukar ju inte kunna galoppera utomhus på volt eftersom hon är så pigg så hon bara hoppar jämfota med bakbenen. Det är trist att nästan bara ta henne på volt men jag har inte så mycket val. Hon är ju som en kanonkula på ecstasy ungefär =) Tacka vet jag Pina på sommaren då är hon som en filbunke. Men hon lär ju bli det nu med bara hon får komma igång ordentligt och göra sig av med all energi.


Tog Ture och "vatten-spilte-tränade" och transport-tränade. Jag vet då vilket han tyckte var värst ;) Det var vattenspiltan. Nog är det ju Ture i ett nötskal. Fast när han förstod att han inte skulle dö i den så gick det bra. Han är så charmig - nästan jämt ;) Det gick jättebra med transporten och han gick in hela vägen flera ggr. Men jag stängde inte som jag hade planerat för han var lite oroligare än förra gången. Jag vill inte forcera när det går så bra! Så stänga få bli en annan gång när det passar bättre - förhoppningsvis i morgon. Jag ska ta honom direkt på morgonen då han är riktigt sugen på mat ;) Nä nu ska jag åka och kolla på Hesse träning på Holmen.


Av Johanna - 20 januari 2009 10:05

Det har kommit snö. Tyvärr inte särskilt mycket, men i allafall så slipper man se isen på de flesta ställen. Ture har firat det med att spränga grinden på hagen mitt framför mina ögon.   Nelzon har busat med Erik i snön och var glad att inte vara som Bambi på is.

Var till ridhuset i går (måndag) med Pina. Hon var ju givetvis spänd och okoncentrerad som förväntat. Men skötte sig ändå bra. I dag är det Hesse träningar i ridhuset så jag måste försöka använda ridplanen på något sätt i dag. Det lär ju vara kasst underlag men någon form av övningar måste vi väl kunna göra.


Av Johanna - 19 januari 2009 09:38

Då var det vardag igen. Snön har ju tydligen vräkt ner i Övik. Men den har då inte kommit hit till oss. I natt har det väl kommit en cm och det kommer väl en flinga i timmen nu.

Men förhoppningsvis äter den lilla snön som kommit sig fast i isen så det inte är lika halt i allafall.

Har inte hänt så mycket på hästfronten i helgen utan jag har mest latat mig och haft besök på lördag kväll. Det ledde till att man inte mådde helt 100 på söndag ;)

Har ju i allafall mockat ur Tures box och fyllt upp torv och han verkade då gilla det då han rullade och rullade och rullade. Och begravde typ hela huvudet i i torven =)

I dag är det ju mulet så det är som halvskumt ute hela tiden. Det gör att man blir såååååå trött. Men ska försöka hitta motivation att göra något vettigt.

BYE


Av Johanna - 17 januari 2009 12:43

I dag är det varmt men blåser kallt som attan. Isen är värre än någonsin och man tappar ju hoppet om snö. Trodde det skulle komma när vädret slog om men icke. Har varit och inhandlat torv. Svettigt värre för plånboken, men nog är det ett drygt strö måste jag ju säga. För att inte tala om lukten. Det luktar inget ammoniak utan som sött på något sätt. Ska prova sätta torv i Tures box oxå.

Måste ju bara berätta att Hasse Aaro(stavas det så?) gjorde hela min fredagskväll =) Jag skrattade gott där jag satt mol alena då Jens var ju och skruvade i skotern hela kvällen. I övrigt så hejar jag på Laila och på Sveriges starkast man så klart ;)

Hej så länge!

Av Johanna - 16 januari 2009 16:16

I dag är det ju då som sagt svinakallt. Vill inte göra så mycket känner jag med risk för dåligt humör pga kylan. Kan inte heller transport träna Ture dels för att Jens snott transporten och dels för att även om Ture skulle vilja gå in så skulle han väl inte kunna för att han frysit fast.

Har varit hos veterinären och vaccinerat lille Nelzon det gick jättebra och han märkte inte ens att hon gjorde något. Han trodde han bara gick in och träffade en massa trevliga människor i gröna rockar och sen fick han en näve godis på golvet och sen gå ut. Fniss.

Vi vägde även Nelzon och han vägde nu drygt 27 kg. Så när jag vägde han i Måndags blev det nog lite fel.

Så nu blir det till att göra upp en fetbrasa i öppenspisen (skryter ingenting =D) , feta i mig lite dumle-muffins och chips och bädda ner mig med Nelzon under täcket och kolla på lets dance. MYYYYYYYYYS


Ovido - Quiz & Flashcards