Alla inlägg den 9 januari 2009

Av Johanna - 9 januari 2009 16:13

Har varit med Saga och ridit på ridplan. Hon är som balsam för min själ. Verkligen min terapi häst alltså. Man blir helt lugn och harmonisk när man är med henne. Hon bara softar och chillar =) Glad och på alerten med några nordiskrusknigar med skallen och taktar och frustar. Tyvärr så förstår jag ju henne inte riktigt stackarn så nu tar jag och ringer en fd "kollega" som sadlat om och kör AR numer så jag får någon ordning på mig själv. Hon är ju så välskolad av Stina så det är helt otroligt. När man jobbar från marken gör hon allt man ber henne på en gång. Så nu ska det bli AR lektioner för hela slanten med Saga.


Tömkörde Ture i dag med. Han var så duktig så. Vi tränade att öka och minska skritten, samt halter eftersom han verkar ha glömt bort hur man gör halt mitt i allt =) Sedan igångsättningar till trav. Han blev verkligen laddad av någon underlig anledning. Det är som att ha fått en ny häst efter nio år.. Får verkligen ta det lugnt nu så man inte överilar sig när han är så krutig.


Gick sedan med Pina till ridplan. Rastade av henne lite på linan utan krav, trodde hon skulle vara helt kocko i luvan men hon var riktigt lugn. Lita tjo och tjim var det men inte mycket. Ångrade lite att jag inte tog sadeln då hon var så cool. Men men hellre det än att det hade varit tvärtom.. Hon var dock rejält jobbig på hemvägen. Borstade henne ordentligt när vi kom tillbaka och redde ut hennes svans. Så Zingde, du är skyldig mig lite extra stallhyra, för svansen  =).


Har varit och köpt torv då det var slut spån på granngården. Ska testa med torv i en av boxarna och se hur det går. Vi hade ju torv på ridskolan en period för länge sedan då vi fick tag på nått billigt lass och det är ju faktiskt väldigt bra strö. Läste på en opartisk sida att torv är bättre för hovar, luftvägar, drygare, mindre gödselstack, suger upp 3 ggr mer än spån och ger mindre liggsår och är sämre för bakterier att bo i och att det minskar ammoniak lukten drastiskt. Den ända nackdelen är då färgen och att dammet syns mycket mer plus att det är dyrare. Men å andra sidan går det mindre och det ska vara mer lätt mockat och jag har ju Zingde jag kan tvinga dorka damm =) Dessutom har jag så ljust i mitt stall så det spelar ingen roll om det är mörkt på golvet. Ture har problem med hovar och Pina har känsliga luftvägar så jag ska prova i allafall i en box till och börja med. En av mina hö leverantörer skulle dessutom höra med dom han köper torv av till korna (i Finland) om han har nå bra pris. Så det är ju great!


Nä nu blev det svinalångt inlägg igen!

BYE


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards