Alla inlägg under mars 2009

Av Johanna - 31 mars 2009 14:13

Pust och stön! Här ska skuras, här ska fejas. Här ska trimmas, här ska sprayas ;) Det är engelsk feber i Storön. I dag kommer fin besök från England och alla hundar har inte bara badats och fönats en gång under veckan utan TVÅ... Det blir några timmar i duschen kan jag säga... Det har fönats så det har bara snöat hår och jag såg stora horder av hår attackera mig och kravla sig in i min näsa och min mun. Jag blev nästan blind på köpet. När jag suckade lite över det tyckte mamma att jag var sååå löjlig. Men jag lovar det var nå kopiöst med hår all over the place. Har man långt över tvåsiffrigt i vuxna goldens så blir det en del hår att tampas med. Men mamma och pappa tycker det är heelt normalt. Vet inte om jag riktigt håller med och jag vet att min syster håller definitivt inte med ;) Nu är det bara en timme kvar till England anländer så jag ska schappa hem till mig så jag slipper talk swenglish ;)

Av Johanna - 30 mars 2009 20:48

Varför läser människor en blogg?  I mitt naiva sinne trodde jag det var för att se hur andra har det och glädjas i deras glädje och stötta i deras mindre glada dagar. Kanske lära sig av varandra och få tips och ideer.  Men så var det tydligen inte. Passa er för att ha andra åsikter och var beredd på att du vet inget om det mesta medan andra vet allt om dig, din kunskap och om träning i din diciplin. Nog för att jag vet att barfotagång var ett infekterat ämne. Men jag trodde ju inte att vänner och bekanta skulle bli helt rabiata bara för att jag föredrar barfotagång. Det känns inte så kul för mig att bli beskylld för att medvetet riskera mina hästars hälsa genom att dom skulle bryta sina ben osv när jag försöker göra det jag kan för mina hästars välbefinnande.  Jag vet inte allt men jag vet då att MIN häst mår mycket bättre utan skor och därför gör jag det valet.

Av Johanna - 29 mars 2009 22:12

Snön faller i Kalix. Det har kommit rätt så mycket snö idag. Det är nog bara bra för då blir den hårda snön som är kvar lite porösare och smälter lättare bort. Hästarna har fått vila i ett par dagar nu då jag kände att Pina kan få ett par dagar att "smälta" det nya vi har börjat introducera. Ture har varit lite kinkig pga hans kraftiga hårfällning så det var lika bra att han fick några dagar utan en jobbig matte ;) Har varit med Nelzon på sin första hundutställning i lördags och han skötte sig jättebra. Vi fick ett Hp och blev så klart Bäst i Rasen då det var bara han som var Grandis på hela utställnigen ;) Nåja, vi är inte ute efter några resultat i detta läge då han bara ska få vänja sig vid själva eventet. Han tyckte att utställning var typ det roligaste han gjort, eftersom det var massor av hundar han fick träffa och leka lite med och så många trevliga människor som kom och klappade honom. Han verkligen älskar andra hundar min lille valp. Hans bäste vän Koda var oxå där. Koda är en blandras mellan affenpincher och klein spitz och är tolv veckor. Han väger några kilo och är ungefär lika stor som Nelzons nos =) Men dom älskar att leka med varandra =) Koda är givetvis den som bestämmer och Nelzon står snällt i givakt när Koda säger till =) Ser ganska kul ut kan jag säga.

Nu har vi anmält oss till en till utställning i slutet av april, bra att det kom fler chanser för oss att träna på hemmaplan då denna utställning oxå är i Kalix.

Pappa ställde ut valpen på bilden i inlägget nedanför och han blev Bästa hane och BIM. Även en finskstövare fick följa med och hon blev Best In Show Valp klass II. Grattis pappa!!! Det är inte så vanligt att en finsk stövare lyckas med bedriften BIS.  Nedan pappa och Solstrimmans Finn-Ritva

Av Johanna - 27 mars 2009 09:32

Snart är det dax för englandsbesök då Eriks nya matte kommer för att hämta honom. Då vill ju förstås mamma att hela kenneln ska vara nybadade, nyfönade, nytrimmade och fixade. Det blir mycket vatten, hår och svett inblandat. Blir inte mycket tid över för hästar när man ska hjälpa till med hundarnas badning.  Men resultatet blir fint. I dag ska jag in till Kalix oxå. Det innebär att jag även själv måste bada, föna, trimma och fixa ;) Det är INTE kul! Jag trivs bättre här i pappas postoverall från 70-talet. Mammas mössa som krympt i tvätten och ett par rediga gummistövlar. Det där med modekläder, smink och hårspray är inte riktigt för mig längre.

Lämnar av med en bild på "Brasse" en av mam och paps påläggskalvar

Av Johanna - 26 mars 2009 12:26

Då var månadens verkningar avklarade. Hästarna är såååå fina om fötterna nu igen. Tjejen som verkar hos mig heter Marie Andersson och bor utanför Piteå. Rekomenderas för dig som har dina hästar barfota eller funderar på att ta ditt förnuft tillfånga och låta din häst gå barfota i framtiden ;) .

Av Johanna - 25 mars 2009 10:17

Måste bara lägga in en bild till... Hur söt är man inte när örat har hamnat på sniskan? Vilket dom gör rätt ofta...

Av Johanna - 25 mars 2009 09:59

Har fotat en bild på Nelzon & Ezkil när de visar sitt missnöje över grindarna hos "mommo" & "moffa". Det fanns en tid då Ezkil ansågs som en ganska stor hund.... Den tiden börjar vara förbi ;)

Av Johanna - 24 mars 2009 16:55

Nelzon börjar nog bli lite stor ändå. Jag är så van att se honom så jag upplever som att han aldrig blir större. Men när man jämför bilderna så ser man att han har växt ur bädden hos "mommo" och "moffa" ...

Ovido - Quiz & Flashcards