Alla inlägg den 11 januari 2009

Av Johanna - 11 januari 2009 14:16

Saga (alias Sonja Larsson) och jag har fått hjälp i dag. Det var intressant och spännande. Inga (som hjälpte mig) provade oxå att rida Saga och då blev det lite andra bullar =) Hon var så fin när Inga red så herregud och då är hon ju inte i sin bästa form nu precis. När jag red var det ju mest den där konsten att gå till grinden hon vill träna på. Men skam den som ger sig.

Inga förklarade jättebra vad jag skulle träna på och vi kom överens om att hon ska försöka komma en gång i veckan och hjälpa mig. Det blir bra för då har jag ju en vecka på mig att träna på hemläxan. Jag skulle även få komma och pröva hennes häst =) Hon har ett halvblod som hon har tränat AR med i typ över 10 år. Så det blir ju spännande.


I dag fyller Jens även år. Det har han firat med att kortsluta hela huset då han bryggde kaffe. Sen när han öppnade en present han fått av sin pappa så var det en kaffepanna där i. Vilken jäkla grej alltså. Nu kan vi inte ha nå kalas hemma utan får åka till restaurang i stället om vi inte vill sitta och kolla på varandra med ficklampa vill säga. Men jag är glad för det för jag ääälskar ju att äta ute.


Ture och Pina får slippa mig idag. För jag måste ju kanske kamma håret och så där när man ska in till "stan" och det kan ju ta ett tag då jag inte kammat det sen typ i förra Lördagen eller nåt. Och min syster gillar inte när jag kommer in t stan i stallkläder i stil med pappas gamla postoverall från -73 och mammas mössa som krympt i tvätten så den står rätt upp som en strut och sen gröna gummistövlar till det. Jag tycker det är rätt snyggt, jag förstår inte vad hon menar när hon frågar om jag MÅSTE se ut så där.


Lägger in en liten bild på dagens stjärna =)


Av Johanna - 11 januari 2009 09:23

Gick med Ture på skrittpromenad eftersom vi har broddat hans nyaste barfotaskor och han måste vänja in sig lite på dom så han inte får skavsår (vilket han garanterat kommer få i allafall). Dom är superbra och heter Cavallo Simple hoofboot. Han hade dom i sommar och han kunde springa och tjoa hur mycket som helst utan att dom flög av. Alla som känner Ture vet ju att allt flyger ju sin kos sisådär femtio ggr per ridpass annars.

Ture tyckte det var great med redigt fäste och var pigg som en mört. Vi gick ut i skogen men hade tyvärr Ezkil med oss som förstörde en del. Grr. Han får ju som en smärre hjärnblödning nu när en av pappas stövare är i höglöpen. Han blir döv, och går bara med nosen i marken och luktar på pink. Lite irriterande. Ture blev riktigt sur när vi var tvungen och vända och hämta hundskrället stup i kvarten. Han kan verkligen skritta den hästen. Det är ju kul att efter nästan 10 år får man se att han KAN faktiskt röra på sig =)


Pina så lite spänd ut över ryggen då jag gjorde i ordning henne. Det var mest troligt för att det var ju plus ute och då fick dom vara nakna i hagen. Men precis när jag gick iväg med Ture började det blåsa häftigt. Jag tänkte att det är ju så kort tid så nog måste hon klara sig, men tydligen inte. Därför tog jag henna i linan och gick iväg bort till ridplan och skulle longera henne lite lätt inspänd. Satte på henne skorna så hon skulle få garanterat fäste. Det skulle jag nog inte ha gjort... Hon var helt crazy. Tur att man har arbetat upp ett tålamod utan dess like, för annars hade man nog gjort sig olycklig kan jag säga. Nog får att ordet korv och limfabriken skymtade förbi i min hjärna några gånger =) Jag var helt svettig innan vi var färdiga - AV ATT LONGERA??? Hur det nu är möjligt =)


Sen åkte jag iväg och hämtade Zingde och vi fixade och trixade i stallet. Zingde var duktig och skurade i boxarna och jag hängde upp en ny täckeshängare och andra hängare. Sen fixade jag en hylla till alla barfotaskor som har legat och slängt på golvet i sadelkammaren. Efter det borstade vi och friserade hästarna. När vi började skura och det så ville vi ha lite varmt och mysigt så jag slog på värman på full styrka. Sedan slog jag av den när jag tog in hästarna och vi tänkte inte på att det var ju kanske rätt så varmt i stallet då det var ju dessutom varmt (nollgradigt) ute. Men men, jag frissade Cambi först och tog sedan ut Ture och frissade han och borstade och så. Sen när jag skulle ge mat så ser jag att Cambi var helt svettig. Jag hade typ eldat i hjäl henne =) Hon är ju van att gå naken ute (om det inte är nederbörd) så hon har ju päls som en björn. När vi började tänka efter så hade vi ju bara tröja och stod utan vantar och tyckte det var behagligt, så det var väl rumstemperatur där inne kan jag tänka mig. OOOPS... Termometer till stallet önskas.... Ut med hästen och upp med dörrarna och sen återgick allt till det normala =)




Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards