Alla inlägg under september 2009

Av Johanna - 29 september 2009 10:44

Kallt som attans igår och i morse fick man skrapa rutorna på bilen... BRRR

Ture fick sig en sväng i skogen igår med Anette och Bo. Det gick bra dock var han mongo i början och jag fick typ rida ihjäl mig för att han skulle gå framåt efter vägen, men när vi kom in i skogen var han som vanligt. Så det var ju bra. Mötte några hästar i skogen och det tyckte han var mycket trevligt och ville gärna att vi alla skulle följas åt på gemensam tur Glad

Pina hade FULL FRÄS (så klart det var ju lite kallt ute) i baken och det blev mycket galopparbete. Hon sansade sig mer mot slutet och hon gick bra förutom att det var lite spökigt i regn/blåst och pissväder.

Nu är det kurs och p-lektion till veckan om jag har fått plats, så det blir kul och spännande (hoppas jag...) Cool


Av Johanna - 26 september 2009 20:55

Varit dålig på att uppdatera igen... Det här börjar bli en dålig vana...

Nå hur som helst har jag ju ridit som vanligt. Ture har varit jätteduktig med galoppfattningarna och även galoppen börjar bli bättre och bättre. Nu känns det inte som att livet passerar i revy längre, sprången börjar bli lite mindre sju-mila-kliv och han är börjar bli riktigt duktig på att svänga och hålla galoppen. Pina har gått bra och vi har koncentrerat oss på några pass med mer sug framåt, neråt och rakriktning. Galoppen har hon jobbat kanonbra i, dock några sparkar här och där men det är nog för att hon blir lite trött.

Nelzon trimmas i att springa fint med drive. Lägger en leksak som han får springa emot så han har riktig motivation för att skjuta ifrån ordentligt. Vi har även beställt älgklövar från vår vän och älgjägare Gunnar. Så inom kort kommer han få börja lära sig att spåra, det kommer bli kul.

Måste även nämna att min syster har fått inspiration och hon och Bosse går framåt i ridningen med stormsteg. Han är jättefin när han går så bra och är långt ifrån den "lobotomerade handikapp-hästen" man är van att se Flört. Hon kommer klå oss stort på dressyrbanorna om vi tar oss dit.

Nu ska jag dricka öl med några vänner på besök.

Ha det bra allesammans.

Av Johanna - 23 september 2009 18:31

Har varit och jobbat min Ture Torped på lina. Han var superfin och duktig! Jag är glad, nöjd och lycklig! Han gjorde fina galoppfattningar och galopperade bra. Känns som att det går framåt igen. Superkul! Nu ser jag fram emot att rida honom i morgon och det var ett tag sen. JIPPIE!

Pina fick vila idag även om det inte var något hårt pass igår. Men hon är bruntstig och lite knölig och jag hade lite bråttom så lika bra att låta arbetet vänta till i morgon. Men är grymt ridsugen nu när det inte blev någon ridning alls för mig idag.

Nu ska jag feta i mig massor med våfflor, sylt, glass OCH grädde. SLURPTungan ute

Av Johanna - 23 september 2009 12:23

Va jobbigt det är när man inte skrivit på några dagar så man blir helt dagvill och vet inte vad man gjort vilken dag....Skrikandes


Nå här kommer en sammanfattning (igen)


Har ju ridit kurs i helgen. Pina har gått bra och det var kul, dock var hon lite väl brunstig andra dagen så hon var lite i sin egen lilla värld fylld av hingstar och fölungar Kyss. Jag är i allafall jättenöjd med Pina och mej själv, speciellt eftersom det var massor med publik första dagen och granskande publik (Helena Flört) på söndag, jag red på ändå och blev inte helt handlingsförlamad.


Ture kändes fördj****g på lördag så jag var helt i färd med att hitta ett nytt hem till honom, då jag kände att jag inte klarade av att göra något av han och blaha och blaha och gråten i halsen osv. Till och med min syster fick känna sig lite gråtmild i sympati för sin lillasysters desperation om sin älskade Ture. Nåja, vi bestämde att Maria Öberg (kurskamrat) skulle rida honom Söndag så jag skulle få se att han inte såg varken sjuk, halt eller lytt ut.

 Jag fick ont i magen eftersom jag har ett LÄTT kontrollbehov när det gäller vem som ska få sitta på/hantera/eller ens röra min lilla "bebis". Nåja, Maria red och han gick jättebra och såg inte alls knasig ut. Dock hade jag hunnit se filmen från Lördag och såg att han inte alls såg ut som han kändes. Såg ut som en miljon, kändes som en dålig komedi. Vi beslutade att Maria skulle rida honom ett pass till på eftermiddagen och sen skulle jag få sitta upp och avsluta passet. Sagt blev gjort, men han kändes ändå inte som han brukar även om alla försöker förklara hur fin han är. Men han ska KÄNNAS fin, framförallt ska han kännas som TURE. Nåja, han fick till riktigt fina galoppstunder med Maria på söndag så det var underbart att se. Jag skrek braaaaaaaaaa, braaaaaaaaaaa åt honom där jag stod och tittade, jag kunde inte hålla mig, han var så duktig.


På Måndag red jag Ture och han gick sådär som under kursen först men sen så lossnade det ordentligt. UUUUNDERBART!!! Han gick jättefint och kändes som min lilla torped igen.

Pina vilade måndag och gick mest och visade stjärten i hagen åt sina två kavaljerer.


Tisdag blev p-lektion med Pina för Maria Eriksson. Det gick bra och jag är nöjd med lektionen, hästen och mig själv. Dock hade jag hjärnsläpp på framridningen och hade inte aning om vad jag höll på med Skäms. Pina var super att lasta, åka med och vara borta med. Duktig gumma!!! Dock var det någon där borta som sa på läktaren: - Hon rider på den där Ture... HALLÅÅÅÅÅ!! Ture=pojke=snopp  Pina=flicka=ingen snopp.... Flört Jag körde dessutom själv, vilket jag inte vågar egentligen Cool.


Detta blev lite jobbig långt måste jag säga... Nu ska jag gå ut och fortsätta måla brädor som ska sitta under taket på nå vis i stallet... Lämnar av med en bild på min heeeeeeeeeeelt uuuuuuuuuuuunderbara hund.   

Av Johanna - 18 september 2009 12:03

Kurser närmar sig med stormsteg. Hästarna har vilat Onsdag och jag tror nog att Pina i allafall får vila Torsdag oxå.  Känner mig laddad för ridning med Pina och mindre laddad för ridningen med Ture... Jag känner att man blir lite less när det verkar som att de aldrig ska gå vägen. Jag har väntat i 10 år nu och kämpat så mycket med denna häst. Gått och lett och lett och lett och lett och longerad och tömkört i 30 000 miljoner triljoner mil. Nu känns han helt konstig, det är något som inte stämmer,  och då får jag ju för mig så klart att det är något som felas honom. Har han ont? Är han bara less? Är han bara van att inte behöva anstränga sig så mycket? Han var ju helt underbar fram till att jag flyttade honom till Ponde. Nu är han inte alls lika fin nå mer... Nå vi får se hur det går på kursen, kanske det går jättebra och vi får ny inspiration och motivation, vem vet? Jag vet då att Maria H älskar honom Flört och har jag tur så blir jag filmad så jag får se hur han rör sig och så vidare... Hoppas även jag får någon att fota så att jag kan lägga in dom på bloggen så ni får se hur vacker han är i allafall Glad

Cambi har då i allafall blivit i barndömen. Hon känner sin biologiska klocka ticka och är nu i värre brunst än någonsin. Hon har inte ro att äta ens en gång utan springer omkring och åmar sig och kråmar sig åt grannens hästarKyss. Saga är måttligt glad åt henne när hon trycker rumpan mot hennes boxvägg. Fast det blir ju mer gräs ute över till Saga, och det tackar hon ju inte nej till Skrattande.

Av Johanna - 17 september 2009 09:15

Jaha, då har man slarvat med bloggen igen.

Tisdag: Red Ture på ridplan. Galopperade på lina först och red sedan. Han gick jättebra, så blocket.se fick ingen ny annons denna dag Flört Pina gick as-bra IGEN! Börjar bli en vana det här Skrattande.

Onsdag: Ture och jag fick sällskap av Singde/Lonnic ute i skogen. Det var en härlig tur. Däremot så gick Ture med mulen ca 1 dm ovan mark efter stigen och jag skämtade om att han håller nog på att bli blind. Sedan var han jättehispig över allt och  ingenting. Jag har ju märkt att han har börjat bli lite mer nervig, eftersom han alltid varit världens coolaste kille(förutom när det gäller kor och stenar) När jag sedan började titta så upptäcker jag en vit fläck i hans ena öga... Det är väl bara det som fattas nu då...

Pina fick träna på ridplan, vi tränade mycket galoppfattningar och mindre volter i galopp. Galoppen gick jättebra, dock var hon lite "av" idag och inte riktigt lika fin som dagarna innan. Men ändå fiiiin. Nu blir det att ta det lugnt med henne tor, fre då hon ska gå kurs lör, sön och tis.

Vi var även och kollade på en helt bedårande liten ponny. Ett welshsto, 5 år, fux m.bläs och strumpor. Superflott och rörde sig bra. Dock var hon lite vek i sina hasor, vilket inte behöver betyda något, men det är ju ändå en risk man tar. Hon verkade ha ett superpsyke och hoppade med fin teknik. Singde tyckte nog att hon var på gränsen till för liten så vi får se hur det blir med den saken. Men nog blev man väldigt förtjust i henne, den saken är klar.


Av Johanna - 15 september 2009 11:33

Jaha, svårt att hålla reda på vad som hänt sen sist men gör väl ett försök.

Jag har fått en dörr till sadelkammaren (ett år för sent) JIPPIE! Blir lika glad varje gång jag ser den, och varje gång jag INTE ser ett hundtuggat hästtillbehör på gården Skrattande

Pappa har fortsatt med det nya taket på stallet och Jens kämpar med att fixa sin gamle Bettan (lastbilen).

Jag har tränat apportering/sök med Nelzon och han är superduktig, vem behöver en retriever Cool.

Ryska damen har flyttat till ett nytt stall i Luleå-trakten där mat ingår så hästen får mat nu, det var en glädjande nyhet. Ryska damen hade även tänkt rida sin springare och hade stolt varit och inhandlat ett träns i storlek ponny som hon var i färd med att trycka på hästens (av modell stor) huvud. Då fick en av stalltjejerna låna ut ett av hennes träns till ryska damen och dessutom visa hur man satte på huvudlaget. Sedan tog ryska damen glatt ut hästen, hoppade upp, kastades av och gick in igen. Ridturen var över, men ryska damen var lika glad för det Glad.

Om hon under hela denna tid var iklädd sina berömda klackiskor vet jag faktiskt inte, men jag hoppas liiite grann på det Skrattande.

Hästarna då. Ture har koncentrerat sig på sin galoppkarriär. De har löshoppats och Ture hoppade jättebra och Pina hade lite konstiga hopp för sig emellanåt (hoppade bl a två studs i ett språng Förvånad, och JA, jag är HELT säker att avstånden stämde). De fick hoppa studs åt båda hållen och sedan hoppa kombination (hjälphinder, ett galoppsprång, stigsprång m a o "vanlig" löshoppning) Ture hoppade som sagt superbra och speciellt när han fick hoppa lite högre. Han behöver ca 1,20 hinder för att börja se dom som hinder överhuvudtaget, han ser dom som höga cavaletti annars ungefär. 

Pina hoppade lite med hängande ben som vanligt, men hon är ju löshoppad/hoppad så mycket mindre så det är ju inte så konstigt. Det blev bara låga hinder för henne så hon får bli mer säker på sin teknik. Jag och Singde och Soffe tog och löshoppade Anettes BO och Jeanettes Filur också  när vi ändå var igång och jag kan säga att gamle Filur var den som var hetast på gröten Flört Vi stod med hakan i knäna när den annars lite bekväma Filur drog i väg på en gång och sprang runt och hoppade tills vi fick hejda honom så han inte skulle få en hjärtattack. Bosse gjorde som han skulle som vanligt, och hoppade med fin teknik.

Jag har även ridit Pina och hon har gått AS-BRA. Helt fantastiskt. Hade tårar i ögonen sista gången för jag blev så lycklig. Hon har även blivit bättre i munnen sen Ingrid var och fixade till tänderna på henne.

Ture har varit lite bångstyrig då han har fått mest kuta omkring och galoppera så nu är han liiiiiiite olydig. Men huvudsaken för mig är nu att han vågar ta för sig och galoppera så då får man väl bita ihop, även om jag nämnde något om blocket.se igår Flört

Till helgen är det kurs för Maria Hjorth och jag ska rida bägge hästarna. Det blir superkul och dessutom har jag fått plats på en p-lektion för Maria Eriksson på tisdag, och då blir det blir Pina som får följa med.

Nä nu ska jag gå och läsa på lite mer skoluppgifter.

BYE


Av Johanna - 11 september 2009 09:36

Blev inget stall igår hellerSkrikandes (förutom hästarna hemma då) hade för mycket skolarbete att hinna klart innan helgen. Men Zingde och Soffe såg till att hästarna fick galoppera på lina i allafall. Har inte hört hur det gick men jag antar att det gick bra då jag inte fick några andra rapporter.

Idag ska jag slänga en massa grejor och skrot från stallet och sen blir det att åka och löshoppa tror jag, helst skulle jag ju vilja rida men det är lika bra att Pina får återhämta sig helt i munnen, och löshoppar man en så är det lika bra att löshoppa den andra. Sedan ska vi å hämta en lastbil som Jens ha köpt Skrattande Mycket bra att ha då man kan bygga häståk på den Flört Så nu är det bara tack vackert att börja ta C-kort också. KUL SOM F*N!!!!!!Cool

Skapa flashcards