Alla inlägg under februari 2009

Av Johanna - 12 februari 2009 20:27

Ridit Ture på ridplan och han gick jättebra! Han var lite pigg och ohyfsad först men det kan jag förstå när han stått i 2 dagar. Sen var han med på noterna och kändes fin som bara den...

Red Pina hemma på gårdsplanen och hon var jätteduktig och koncentrerad. Vi har ju gått back to basics och vi tränade att vända för skänkeln och att söka upp bettet och att göra halt. Hon var lugn och fin och de brann inte i huvet ;) Trots att hon stått i tre dagar.

Sedan tog jag Ture och Pina och gick på skrittpromenad mot byn det var härligt väder och hästarna var glada. Vi var ute i 40 minuter och det är bra för Tures hovar att få komma ut och "härda" dom utan skor. Det är även bra för Pina att få komma ut och röra sig utan krav så hon får slappna av ordentligt och bara njuta istället för att jaga upp sig.  Skulle vilja kunna gå varje dag en sväng förutom ridningen men det ska finnas ork till det oxå. Man blir ju lätt lite lat =)

Avslutar dagen med en bild på min systers blivande häst och hans förra ägare. Jättefin bild! (förutom stångens vinkling förståss...)


Av Johanna - 11 februari 2009 22:02

Det har inte blivit någon ridning de senaste dagarna  då jag har hjälpt pappa med papprena i företaget. Men hästarna har då rymt och sprungit en rejäl sväng genom skogen i djupsnön så de har skött sin träning alldeles själva ;) Det är då tur i oturen eftersom då har Pina gjort av med energi så jag inte blir avkastad i morgon ;) Synd bara om stackars gamla Cambi som fått kämpa hårt i den terrängen. Hon hade nog valt vägen om hon hade fått bestämma. Mina tankar går till mina kära syster som har mycket att tänka på de här närmsta dagarna. I love you sis.

Av Johanna - 8 februari 2009 18:03

Snön fortsätter att vräka ner och det blåser så inni bomben... Men jag tog ut Ture i allafall för att snöpulsa lite i nysnön. Han var superpigg men snäll och skötte sig bra. Det blåste snö i våra ögon men det var som härligt i allafall.

Pina skulle i väg till Holmen på hoppning i ridhuset men vi fick ställa in då det drivit igen så mycket snö efter vägarna. Inge kul att fastna med häststackarn i transporten någonstans. Det får bli nästa helg i stället. Så Pina kommer att få stå i dag så nu får vi hoppas att hon inte spårar ur...

Jaha i går var ju äntligen Schlagern igång!!! Jag hade gjort mig schlager fin och spillt upp ett glas vin. Tyvärr så frös jag så mycket så "sticki-tröjan" (stickad tjocktröja för dom som inte är från Kalix) åkte på och sen fick jag ont i magen av vinet så det la jag ner oxå. Men det var kul i allafall att schlagerhysterin är i gång och jag kommer sitta bänkad varje lördag. Jag hejade på låt nr 1 (trots hennes HEMSKA kläder) och givetvis ALCAZAR ;)

Men trots allt är Carolin af Ugglas lite av min idol, hon går sin egen väg den damen. Men min kära systerdotter sa att hon var lika ful som hon var dålig. Barn är inte snälla kan man säga.. Men söt är hon i allafall våran lilla prinsessa Alva.

Av Johanna - 7 februari 2009 18:46

Brrr vad kallt det har varit i dag... Men jag hade besök av Zingde så då kunde vi ta med båda hästarna samtidigt så jag kunde rida lite "effektivt". Red Pina först och hon gick väl inte så där superbra direkt, men hon gick fram till bettet och inga "mongo-fasoner" så jag var jättenöjd med henne i allafall. Hon frustade på rejält i nysnön och blev fort trött så vi fick ta ett par skrittpauser och inte rida så länge.

Sedan red jag torpeden ;) Han var med på noterna och kändes pigg och fräsch. Han är härlig att rida min lilla ponny. Nu längtar jag bara till jag kan få skrället att gå in i en transport OCH stanna kvar därinne ;) Men nu är det är alldeles för kallt för att hålla på med någon transport träning. Men men den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge.. Säger jag som väntat i 10 år...

Det var kul att Zingde var med. Det är ju lite roligare att prata med en människa än hästarna hela tiden =) Plus att det gick så fort att rida när man hade en assistent =) TACK FÖR I DAG ZINGDE!


 Lägger in en bild på mig och hästarna i nysnön.

Av Johanna - 6 februari 2009 15:12

Kanske Disco sa till Mike när denna bild togs =)

Av Johanna - 6 februari 2009 14:36

Tog in Pina i dag med tunga steg. Kände hur stressen började mala i kroppen. Bytte bett till raka gummibettet och hörde en röst med tysk brytning i bakhuvudet protestera vilt men bytte i allafall. Tog fram gramanen med skamsen blick och kände hur kass jag kände mig när jag var tvungen att ta fram den. Sadlade på och gick i väg till ridplanen. Satte mig upp och skrittade i väg. Symaskinsbenen kom i gång efter några steg och hon ökade och ökade och ökade till jag fick korta tyglarna. Hon krullade i hop sig och börja kasta med huvudet. Då tog gramanen och hon tyckte INTE om det. Inte jag heller. Försökte trava men det blev ju då mest nån låtsas passage och någon slags tölt. Jag taktade omkring och snirklade fram och hon försökte nog göra looping två tre varv med huvudet på samma gång. Nä fi fan tänkte jag och gjorde halt och kastade bort gramanen. Tänkte att nog är det väl fan om jag inte ska klara upp det här. Och se på fanken, jag gjorde det. Skärpte till mig uta helvete och sen så gick det som en dans =) Hon spände av efter ett par varv och gick så bra så bra!!! Hon frustade och frustade och frustade så mycket som jag aldrig hört en häst frusta förut. Alla spänningar för nog ur kroppen. Pina är tillbaka tänkte jag. I allafall för i dag. Skrittade en stund på långa tyglar och sen utmanade jag ödet och körde i gång igen. Hon gick ännu bättre, och så kom den - TAKTEN. Hennes underbara takt. Jag vart så glad så jag nästan ville fälla en tår eller två. Det är såna här stunder man lever för. Plötsligt händer det, som dom säger i Triss reklamen :) Blir ingen mer ridning idag för snön yr och min rumpa är stel frusen och jag vill leva på denna glädje i dag för det har varit en desperat känsla ett tag nu... Så även om jag tror att Ture skulle gå jättebra så vill jag inte utmana ödet.

PUSS PÅ PINA IDAG!!!!

Av Johanna - 5 februari 2009 15:21

Det snöar vågrätt här i Storön. Det vräker ner! Jippie! Hoppas det kommer en halv meter.

Har varit till KRF (Kalix Ryttarförening) i dag med Pina. Först löshoppade vi henne och Helenas och Ingrids 3 åringar. Hon hoppade fint och lätt som en katt som vanligt. Tog med sadeln och tänkte att nu jädrans ska jag rida henne oxå när hon fått göra av med all energi. Jo men tjena mittbena!

Hon stod inne och tog igen sig medans Helena red 3 åringarna en liten liten stund och sen tog jag ut henne glad i hågen och trodde hon skulle vara den lugna fina Pina. Men icke sa nicke. Hon hade lika mycket energi som alltid och var spänd som en fiolsträng. Jag orkade inte med henne efter ett tag så Helena satt upp och red henne. Hon lider ju av någonting den hästen. Tomtar på loftet, myror i brallan eller någonting. Får snart överväga att kolla upp henne igen men det hittades ju ingenting förra gången och hon har ju betett sig så här tidigare oxå. Det är väl bara att vänta in sommaren.... Ska i allafall beställa några "kärring-örter" och se om det kan hjälpa. Det är ju trots allt på vårvintern hon spårar ur så här varje gång. Så det kan ju vara hormonellt tänker jag.


Av Johanna - 4 februari 2009 17:53

Började med Pina... Hon ligger verkligen inte på pluslistan just nu... Det är som att sitta på en dynamitgubbe. Visst är det kul med fart och fläkt. Men när hon är så på att hon inte själv vet vad hon ska göra av sig själv är det mindre kul. Så fort man sitter upp så klapprar det i käften och halsen blir som en makaron, hela hästen sladdar åt alla kanter och håll på samma gång. Sen blir hon givetvis trött av att vara så spänd så då börjar hon fladdra med huvet upp å ner å upp å ner å upp å ner... till man nästan blir knockad. Själv sitter man på och funderar på bättre tider och försöker vänta ut ett lugn som uteblir givetvis. Längtar NÅGOT till sommaren då hon blir som en seg kola i stället ;)

Sedan var det Tures tur... Han ligger VERKLIGEN på pluslistan =) Han har varit heeeelt underbar i dag. Som att han var midjestyrd ;) Helt med på noterna och bar sig så fint. Är så häftigt när man kan glida lite galant på en så pass stor häst. Han vilade på steget och ja, vad ska jag säga. I LOVE MY LITTLE PONY =)

Ovido - Quiz & Flashcards