Alla inlägg den 5 augusti 2009

Av Johanna - 5 augusti 2009 20:11

Morgonens träning gick finemang! Han skötte sig exemplariskt. På kvällen har vi avancerat lite och det börjar kännas alltför nära att köra i väg han ;) Jag blir något stressad över det då jag inte vill att det ska hända honom något. Han är ju så himla våldsam när han får för sig att göra som han vill så det är väldigt nervöst.

Anette övertalade mig att vi skulle stänga för fram och bak under kvällens träning och det gick ju vägen utan några skador på varken oss, hästen eller transporten ;) Mitt hjärta höll på dock att hoppa ur bröstet när han gjorde några utbrytningsförsök, men dom var bara lite halvhjärtade som tur var. Det var mer som att han ville kolla om han verkligen inte kunde gå ut om  han ville, inte som att han fick panik och skulle ut med våld. Jag uppmärksammade dock att jag inte ska ha en xtra hög transport då han försökte stegra sig i transporten. Den här transporten är nog mer normal hög och det räckte gott och väl och han kunde inte komma upp nå högt på bakbenen vilket var en fördel för annars hade han nog lagt frambenen över fram bommen. Han fick gå ut igen och sen in och så stängde vi in honom igen och då gick det bra.  Han har i allafall skött sig jättebra och inte verkat alltför ängslig, lagom takt och mycket repetition verkar ge utdelning.

Så i morgon ger vi oss på mer träning och om allt går bra KANSKE vi kör honom en sväng.

Av Johanna - 5 augusti 2009 08:03

Nu ska Tures transportfobi botas. Vi har hyrt en större transport med fronturlastning som vi ska ha i en vecka. I går kväll började träningen. Han började med att inte vara alls så villig att kliva på så vi plockade ur all inredning ur transporten och så fick han gå igenom den, och igenom, och igenom, och igenom (gäääääsp) tusen ggr ungefär ;) Det gick galant.

Sedan satte vi tillbaka mitten stolpen och han fick återigen gå igenom den flera flera ggr. Då sattes mellanväggen på plats och han fick gå igenom äääääännu mer. Jag stannade honom då i transporten och han fick stå där och käka lite hö och sen fick han gå ut, detta upprepade vi oxå flera gånger. Han måste ha trott att jag fått en skruv lös eller nåt ;)

Han skötte sig superduperbra i allafall och stressade inte upp sig (synligt i allafall). Han fick avsluta med att bara promenera genom igen och sen fick det räcka för dagen. Nu ska vi träna honom på morgonen och jag ska träna själv mitt på dagen och så kommer systern till kvällen oxå. Håll tummarna för oss =)

Ovido - Quiz & Flashcards