Alla inlägg under mars 2009

Av Johanna - 24 mars 2009 13:27

I går blev det ingen ridning alls. Lät Pina vila då hon jobbade HÅRT på söndag och jag skrittade ju av henne 20 minuter så jag tänkte att hon inte borde få så mycket muskelvärk även om hon vilade.  Musklerna måste ju även få återhämta sig så hon fick stå. Ture går inte att göra något med då det är glashalt överallt utom i hagen och han har ju fortfarande sår i karlederna från barfota skorna. Det är bara att tack vackert vänta på barmark. Isen ser jättefin ut men jag provade rida på den med Pina och hon skönk igenom skoterleden på vissa ställen så det känns inte kul att rida på stenhård skare som inte riktigt håller.  Jag red istället bort till ridplan och tänkte ta revansch ;) Och hon gick superduper! Hon är dyr idag lilla prinsessan kan jag säga. Hon gick så himla bra. Det är väl så när poletten börja trilla ner på den som sitter ovanpå och skapar problem hela tiden ;) Pina är verkligen den häst som kommer att lära mig såååå mycket. Hon gör absolut ingenting gratis, och man måste vara med till 100 % heeeela tiden annars blir det pannkaka. Det rör sig mycket mellan öronen på den hästen. Hon ser till att ryttaren har engagemang varevigaste steg och det är det jag behöver. Så jag inte hinner börja tveka, överanalysera, slappa och tycka synd. Hon tar över på en sekund och hittar på eget om man inte visar henne vägen. 

Av Johanna - 23 mars 2009 18:22

Pina gick bra på framridningen. Sen skulle vi träna galopp på volt. Det gick mindre bra ;) Andreas skrek så han var röd i ansiktet och förmodligen ganska hes dagen efter. Jag red som en besatt, höll på att bli avkastad och svettades som en gris. Men det var kul ändå. Det var en rejäl spark i baken. Det SKA bli häst av Pina =)

Av Johanna - 22 mars 2009 08:24

Dag ett av kursen avklarad. Det var ett roligt pass trots att min ridning inte var den bästa precis ;) Andreas bekräftade att Pina blivit mycket mycket bättre än sist, så det var dags att fråga efter lite mer. Mer tempo, mer eftergift och mer precisa vägar. Jag red som en besatt kändes det som men tittade på videon efteråt och som vanligt ville jag hoppa in i TVn och ge mej själv en spark i häcken ;)

Det som var extra roligt denna kurs var att även min kära syster var med och tränade med sin Poseidon ("Bosse") Andreas tyckte att Anette verkligen köpt rätt häst. Bosse är ju schysst och gör som man säger så det är verkligen kul att Anette fått sig en bra läromästare efter så många års uppehåll från ridningen. Det kommer nog gå fort fram för dom och Bosse kommer bli så fin så fin.


Av Johanna - 21 mars 2009 08:38

Dagen innan kurs skulle jag ta ut Pina på ett lugnt pass på lina. Lite inspänd och jogga runt lite och träna några galoppfattninger. Jo tjena säger jag bara. Heeeeeelt crazy var lilla prinsessan. Bockade och tjoade och sprang och skrek efter de andra hästarna, vilket hon ALDRIG gjort förut. Helt plötsligt var hon helt lost utan dom andra och ville bara hem till hagen och gosa med sin man. Vädret gjorde ju inte det hela bättre, det blåste nästintill tornado och träden knakade och brakade. Så det blev longering på snabbspolning ungefär. In på plan, sken åt höger, sken åt vänster, sken åt höger, sken åt vänster, lite trav åt båda hållen, lite mera sken, lite trav blandat med sken och sen hem igen ;) Ingen ide´att hålla på då hon inte hade en plan på att lugna ner sig, snarare tvärtom, och man vill ju inte riskera muskelvärk eller sträckning innan kursen.


Skulle ta torpeden till plan men vägen dit var alldeles för isig så vi kunde inte komma oss fram :( 



Av Johanna - 20 mars 2009 08:48

Så här ser du ut när några av solstrimmans hundar väntar på mat....

Och motioneras...


Av Johanna - 20 mars 2009 08:39

Mamma facineras av Nelzons fotspår ute på gården och ville ta en skojig bild på detta som ni här får beskåda.

Vi har oxå fått stövarpuppisar som är sååååå söta.

Av Johanna - 20 mars 2009 08:23

Kände mig helt slut denna dag. Vet inte om jag har en förkylning på gång då jag har haft ont i handleder, armbågar och axlar och är helt super trött. Det brukar tyda på att en förkylning är på väg.  Har i allafall varit till butiken och beställt ett nytt kortare bett till Pina och hämtat lite mera mat till min "lilla" hund. Skrittade ut med Ture när jag kom hem. Det var en lugn och skön tur men det blir ju såååå långtrååååkigt när det bara går att skritta.... Skulle sedan åka med Pina till ridhuset men ställde in då jag var så trött så trött. Kändes som ingen ide´för jag tror inte jag hade orkat ge 100% på hästryggen. Nu ska jag dricka massor av echina och försöka hålla mig frisk till efter helgen, för då kommer ju Andreas och då är det ju kurs.

Av Johanna - 19 mars 2009 10:17

Red Pina i ridhuset onsdag kväll. Hon gick så bra som hon aldrig gjort förut. Det kändes bra kan jag säga. Man fick utdelning för all blod (nästan bokstavligen), svett och tårar. Jag menar man har riskerat livhanken, fått spott kastat  i ögonen och legat sömnlös på nätterna. Men senaste tiden har det ju gått bättre och bättre. Och nu igår kväll så fick man jackpot kan man säga. Supernice!!! =) Nu börjar hon bli mogen för Zingde att rida lite i ridhuset i allafall. Så nu får du förbereda dig mentalt Zingde, för efter kursen börjar det bli dags att prova tror jag =)


Ovido - Quiz & Flashcards