Direktlänk till inlägg 26 mars 2009

"verk-damen"

Av Johanna - 26 mars 2009 12:26

Då var månadens verkningar avklarade. Hästarna är såååå fina om fötterna nu igen. Tjejen som verkar hos mig heter Marie Andersson och bor utanför Piteå. Rekomenderas för dig som har dina hästar barfota eller funderar på att ta ditt förnuft tillfånga och låta din häst gå barfota i framtiden ;) .

 
 
Ingen bild

Therese

26 mars 2009 15:16

Jag har tagit mitt förnuft tillgånga och skott min häst :) Efter tre års försök att ha honom barfota. Tyvärr går det inte att ha hästarna barfota här på dessa kustmarker. Bärrandsröta och hålväggar kommer som ett brev på posten!

 
Ingen bild

Johanna

26 mars 2009 15:28

Jag känner rätt många barfota hästar i Övik och själv bor jag ju direkt vid havet och det går alldeles utmärkt. Men sedan kan ju foder och underlag i hagen behöva anpassas oxå.

 
Ingen bild

Therese

26 mars 2009 16:31

Jag menade kustmarkerna här hos mig :)
Jag har tyvärr svårt att anpassa underlaget i hagen då jag arrenderar flera hektar. Vid rätt förutsättningar så vet jag att det kan fungera. Min häst var inte hovöm och tog sig fram bra på halka. Han skoddes första gången som sexåring. Kanske hade det funkat om jag haft honom inne en del av dygnet. Jag tror framförallt att det är hagmiljön som har påverkat detta. Dock ser inte hagarna dåliga ut men det finns väl skit i backen för det. Enligt veterinären så behöver hästarna även ett speciellt maskmedel när de går på gammal havsbotten. Markerna är förmodligen sura.

 
Ingen bild

Johanna

27 mars 2009 09:43

Å herregud vad jag skulle vilja att min häst varit oskodd till han var 6. Istället för att man sabbat halva (kanske hela, det återstår att se) sin hästs liv genom att varit "duktig" och skott honom enligt konstens alla regler. Oj, vad annorlunda livet hans sett ut idag om man bara hade förstått lite bättre.

 
Ingen bild

Linda-li

28 mars 2009 09:39

Enkel fråga från en som inte förstår ert problem med skor; -Vad är problemet? Är det inte så enkelt att en häst som funkar med skor och du vill kunna hålla igång oavsett underlag så skor man! En häst som kan vila från träning när underlaget inte tillåter eller en häst som är t ex konvalecent, kan vara barfota! Eller?

 
Ingen bild

Linda C

28 mars 2009 11:44

Men varför skor ni inte hästarna? Jag skulle inte ha en häst oskodd om jag inte kan rida då, jag vill för då är de ju värdelöst att ha häst som får stå mesta delen av året p,g,a av ömma hovar,underlag...

 
Ingen bild

Johanna

29 mars 2009 20:16

Man kan ju sätta sig in lite vad en hästsko gör med en hov och hovens funktion om man är lite intresserad. Jag har inte kunnat använda min häst när han var skodd men kan göra det när han är oskodd. Sedan så offrar jag gärna några dagar utan ridning för att min häst ska må bättre. Jag kan nog garantera att jag rider mer än dom flesta som har sina hästar skodda helt i onödan. Finns ingen anledning att sko hästarna helt enkelt gör mycket mer skada än nytta. Varför ska man sko då?

 
Ingen bild

Linda C

29 mars 2009 20:44

Jo klart att en sko hämmar hoven men som sagt hästar är ju inte född för att bära oss heller så allt vi gör med dom är ju igentligen onaturligt så jag tror inte man förstör hästarnas hovar med att sko utan ska man vänta flera år innan man kan rida ordentligt dom barfota så känns de då helt värdelöst i mina ögon å hästen klara då inte av de uppenbart men smaken är som baken delad ;0)

 
Ingen bild

Johanna

29 mars 2009 21:05

Jag har väntat tio år på att få börja rida Ture ordentligt PGA av att han varit skodd. Han gick alltså INTE att rida skodd. Och hur kan man säga att hästen inte klarar av att gå oskodd, vilken häst syftar du på?

 
Ingen bild

Linda C

29 mars 2009 21:36

Jag ha ju nästan bara haft travhästar på senare tid och de kan ju inte träna barfota för då skulle de inte ha nån hov kvar så har inte liksom testat med dom men jag skulle inte orka traggla med att "lära" dom gå barfota om de är öm i hovarna för jag vill som sagt kunna rida utan att hästen linka på minsta sten ;0)
Men de sitter väl inte bara i att Ture varit skodd utan är de inte ryggen som satt stop för du inte ridit honom som du velat?!
Eller har jag missat nått?

 
Ingen bild

Johanna

29 mars 2009 21:53

Jo du har missat något angående Ture. Travhästar skulle med all säkerhet kunna träna barfota men då kräver det ju som du säger att dom ska ha härdade fötter. Jag har i allafall tre barfotahästar i stallet som går alldeles utmärkt att rida utan att de linka för minsta sten. Sedan har jag ju Ture som har glasfötter men han var precis lika dan med skor förutom att då kunde han inte gå överhuvudtaget när han trampade av sig skorna vilket han gjorde ungefär fem ggr per vecka. Detta kan stötas och nötas hur länge som helst. Ture gick INTE att använda när han var skodd, varken när dom satt på eller hade trillat av. Så att säga att barfota hästar inte går att använda är ju bara svammel i mina ögon. Eftersom han bevisligen går att använda mer som barfotahäst. Å eftersom jag är övertygad att barfota är bättre för hästens fysiska hälsa så väljer jag den vägen så länge det bara är möjligt. Jag tycker att det är bättre att välja barfota. Det är min åsikt och andra får ha sin.

 
Ingen bild

Linda C

29 mars 2009 23:15

No way en travre kan vara barfota du inget om hur hårt vi träna kan jag säga! Knappt en travre kan springa barforta i ett lopp så hårt nöts de i ofs är de i högt tempo men även i låga vi motions kör minst 1 timme i trav å med tanke hur nötta skorna blir så skulle en hov aldrig härda sig så hur man än försöker men helt klart visst funka de på vissa ridhästar men jag har aldrig sett en dressyr häst tävla utan skor på hög nivå så de är HUR mycke man träna som avgör om man kan rida barfota Å de min åsikt!
Sen är de ju så att OM du nu har en öm fotad häst som nu ska vänja sig gå utan skor så får man rätt mycket på köpet tex att hästen blir öm och börja korta steget för de gör ont så har du som ett brev på posten att man drar på sig spänningar i kroppen/ryggen som till slut blir infammationer så man kan inte hålla på försöka hur länge som helst...
Som sagt vi kan diskutera detta hur länge som helst men jag stå fast vid min synpunkt thats it!

 
Ingen bild

Therese

30 mars 2009 08:02

Jag kan bara säga att jag har provat båda metoderna. Och min häst har ridits hela tiden. Trots tre värdelöst dåliga vintrar. Jag kan konstatera att min häst tar sig fram bättre utan skor på dåligt vinterväglag. Igår så klibbade snön fast under skorna trots snösulor. Och så var det is under det. Utan skor så bildas inte styltor på samma sätt. Det hade varit säkrare att rida barfota på det underlag som var igår. Han har heller aldrig varit ömfotad. Det som varit problemet är bärrandsrötan som kommer på hösten och sen de småstenar som fastnar och gör så att hålväggar bildas. Att ha skor är inte heller en dans på rosor. River tappade skorna hela tiden från början. Och klev av sig dem. Men nu peppar, peppar så verkar det gå riktigt bra. Men då hammrar jag på sömmarna så de sitter varje gång jag ska rida. Sen kan jag inte förstå varför man ska sko hästar som två tre åring bara för att det ska "vara" så. Om de går bra utan finns det ingen anledning att sko. Har man sen skott hästen och tar av skorna så brukar de bli ömfotade. Man ha försämrat hela hovmekanismen. Men jag kan förstå att det är svårt att ha hästen oskodd om man ska tävla i trav. Helst på vinterbana. Det är så höga farter så då behövs brodden för att få fäste. Hur som helst så får väl var och en göra som den vill. Och samma metod behöver inte fungera för alla.

 
Ingen bild

Johanna

30 mars 2009 08:15

FORTFARANDE är det som du säger drabbar en häst som ska vänja sig vid att vara barfota som drabbade Ture när han var skodd. Jag förstår att travhästar har svårt att hålla fötterna i skick när dom skos av för ett lopp det är ju självklart då dom annars går med skor. Sko på hur mycket ni vill, men jag vill inte göra det. Jag förstår inte varför det måste störa människor så mycket att jag väljer att ha mina hästar barfota. Men det är väl bara för att jag inte tränar nog hårt eller rider dressyr på tillräckligt hög nivå som det funkar... Jag vet dock inte hur mycket högre nivå Cambi (när hon tränades) skulle komma i med skor.....Men det finns säkert någon annan mer erfaren som tränar hårdare som vet...

 
Ingen bild

Johanna

30 mars 2009 08:17

TACK THERESE för ett bra inlägg av någon som verkligen testat att vara barfota!

 
Ingen bild

Linda-li

30 mars 2009 09:57

Nu är du ute och cyklar, ingen travare kan tränas och "loppa" oskodd! T o m järnskorna sliter vi ju ner när vi kör så jag förstår inte vad den hoven skulle vara gjord av. Det finns ju dessutom alternativ till den vanliga järnskon i fall man vill ha ngt bättre hovmekanism, pg-skon och flappskon är två exempel! Jag stör mig absolut inte på att du har dina hästar oskodda och det tror jag Linda struntar i också, min shettis är tex oskodd då hon inte behöver skor för det HON utför. Vi vill bara berätta hur vi ser på frågan eftersom du hoppades att alla skulle ta sitt förnuft till fånga och börja ha sina pållar oskodda, det skulle inte fungera i vårt fall, that's it! Jag tycker att ni alla ser ut att ha välskötta och fina hästar, vad man kan se på era bloggar-bilder iaf, men med all respekt ser de ganska otränade ut, med mina mått mätt. obs; ingen kritik, har själv haft hobbyhäst som ridits/körts lungt och ibland sporadiskt! Slappna av nu...

 
Ingen bild

Linda C

30 mars 2009 11:44

Men HALLÅ! jag skiter väl fullständigt i om ni vill ha skor eller inte de är inte mitt bekymmer men av MIN erfarenhet ha jag haft mina fölston utan för att de känns onödigt att slänga ut pengar på skor sommartid men då kan jag säga att när ni säger att hoven får bättre fäste på isen så¨är de konstigt att Wilma då förra vinter nästan fläkte sig på isen och snön som låg ovanpå så jag håller inte med där att de ska vara bättre fäste än skor nu får ni väl ändå ge er!Så jag lärde då mig att ha skor på de damerna efter stackarn var halt i 2 veckor!
Sen så har inte de varit en dans på rosor för Ture heller eftersom jag minns då jag skulle hjälpa dig in med Han & Pina då man var livrädd att de skulle slå ihjäl sig när de skulle in till stallet så jag skulle aldrig riskera mina hästar utan skor på VINTERN ( om de nu inte är en lika bra vinter som i år då klara de sig när de bara gå i hagen ) tid för vill inte ha på mitt samvete att jag kunde förebygga ev skador!
Men som sagt ni gör som vill å jag som jag vill men kom då inte å skriv då i inlägget:

Rekomenderas för dig som har dina hästar barfota eller funderar på att ta ditt förnuft tillfånga och låta din häst gå barfota i framtiden!

Då får man reaktioner då man tycker olika å sen låter de som vi är så elaka med hästarna bara för vi skor våra ;0)

 
Ingen bild

Johanna

30 mars 2009 12:54

Herrejösses vad man kan brusa upp. Jag har aldrig påstått att ni är elaka med era hästar för att ni skor dom. Det tolkar man ju hur man själv vill. Om ni tycker att mina hästar är otränade eller inte bryr jag mig inte mycket om. Det avgörandet överlåter jag till dom som har kunskap till det. Varför skriver ni att jag ska slappna av? Jag är helt avslappnad och tror nog helt säkert att jag får skriva vad jag vill på min blogg. Sedan om någon tar åt sig av någon anledning är det deras huvudvärk. Jag tycker det är förnuftigt att ha sin häst oskodd därför skriver jag det om jag vill.

 
Ingen bild

Linda-li

30 mars 2009 13:56

Självklart ska du skriva och göra som du vill, har inte sagt något annat! Du tog nog det där om otränat lite kritiskt, misstänker jag, men jag ville bara påvisa att mina skodda hästar rör sig betydligt mer än dina, det har du själv sagt, och dom tränas på underlag som sliter på hovarna. Tar inte åt mig på något vis alls, jag har min filosofi då det gäller mina hästar och jag anser att jag gör det så bra som det bara är möjligt för dom. Det skulle inte vara förnuftigt av mig att ha MINA travhästar oskodda, det lovar jag dig. Sen är vi alla överrens om att en sko är hämmande för hoven! Jag brusar inte upp, tycker att det kan vara intressant att diskutera olika sätt att "använda" sin häst på, skulle aldrig uppmana dig till att sko bara för att, det handlar ju inte om "skor eller inte" utan om vad som fungerar.

 
Ingen bild

Johanna

30 mars 2009 14:20

Travhästar tränas givetvis hårdare vad gäller fart och kondition. Men vad gäller träningen så är den ju helt olika. Det går ju inte att jämföra träningen på en travhäst och en dressyrhäst. Jag skulle nog kanske kunna tycka att en topptränad travhäst skulle kunna vara otränad på det sätt jag skulle vilja ha den tränad, likväl som travhästägare tycker att våra hästar är otränade. Det är ju lite som att jämföra en som tränar för att bli löpare och en som tränar för att bli bodybuilder.

 
Ingen bild

Kamilla

30 mars 2009 16:21

Men nog finns det väl travhästar som går oskodda!? I travprogrammen brukar man enkelt kunna se vilka hästar som är skodd och inte!? Om alla travare gick skodda så skulle det väl inte tillkommit för nått år sen!? För jag vet att det var diskution om att spelarna ville veta vilka som var skodd och ej. Sen kan jag tips om en artikel i senaste hästfokus för er som vill veta mera och tvivlar på att barfota hästar inte kan tävla på hög nivå....

 
Ingen bild

Linda-li

30 mars 2009 18:18

Som jag också tidigare har sagt så går träningen inte att jämföra då vi är ute för att träna helt olika muskelfibrer. Men om vi nu snackar om den träning som bedrivs för travhästar, uthållighet och snabbhet på träningsbanor som ofta är grus och sand, så skulle jag vilja möta den ridhäst på hobbynivå som "hänger på". Bärigheten som ni är ute efter saknar våra tävlingshästar, självklart, men faktum kvarstår; få ridhästar tränas lika aktivt som travare. Du kanske kan uppnå dina "mål" med din häst genom att träna olika skolor på ett för hovarna skonsamt sätt, det kan inte jag! Min häst ska ha styrka och uthållighet att hålla mjölksyran borta så länge det är möjligt och det är åtskilliga långsamturer, intervaller och banjobb som ska få den dit. Diskussionen gällde väl om alla hästar kan vara barfotahästar, inte vilken puls din eller min häst har vid eller efter träning, för där har min häst garanterat en mycket bättre puls. Kamilla: Ser att du inte vet något om trav, så för informations skull så "rycks" skorna bort under själva löpet, sömmas tillbaka efteråt. Detta är inte för att hoven mår bättre av att vara barfota i några minuter, utan för att fästet ska vara maximalt. Personligen har jag ingen som helst uppfattning om hurvida ridhästar kan tävla oskodda, det kan dom säkert, det enda jag säger är att det inte skulle funka för våra travhästar.

 
Ingen bild

Johanna

30 mars 2009 20:18

För informations skull så sitter jag inte och rider skolor hela dagarna på ett för hovarna skonsamt sätt. I sommar red vi timtal varevigaste dag på grus, asfalt, sand osv. Det gick utmärkt. Jag brukar oxå nöta ner järnskor men järn kan inte reproducera sig själv. Jag bryr mig inte om ni kör era hästar skodda, gör som ni själva vill. Jag är medveten om att det är högt slitage på en travhäst på alla sätt och vis. Och jag har inte skrivit i min blogg: --Alla människor ska sko av sina hästar. Jag tycker bara att fler skulle upptäcka fördelen med barfotagång då det även är (i mitt tycke) en fördel för hästen.

 
Ingen bild

Linda-li

30 mars 2009 22:03

Ok!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 25 februari 2015 08:09

Idag ska vi åka till Ullared :-) spännande ;-) Har aldrig varit där förut så det känns roligt. Igår tränade jag och Pina bla skolorna i trav och galopp och även superfina tempoväxlingar i trav. Hon var så mjuk, fin och på hjälperna. Njöt varje seku...

Av Johanna - 23 februari 2015 13:32

Då var det Måndag igen. Idag blev vi bjudna på ett riktigt skitväder... Kraftig blåst och nederbörd som består av ömsom småspik och blötsnö. Ture fick skritta ut en sväng och sedan ta en sväng på lina. Han såg kanon ut fastän han var som en dränkt ...

Av Johanna - 20 februari 2015 13:29

Började med Ture på morgonen. Skrittarbete över bommar och skolor. Lite slapp i benen till en början men piggade på sig eftersom han blev mjukare. Sår och svullnader oförändrade.. Fortsätter med försiktighet och hoppas att detta snart är historia. ...

Av Johanna - 20 februari 2015 08:10

Känns ju ganska jobbigt att skryta om hur bra det går med Pina, men det gör det verkligen :-D Vi har verkligen flyt just nu. Idag blir det ett pass med bommar och jogg. Ture bättre i benen, bara en liten konturstörning kvar. Skrittjobbade honom l...

Av Johanna - 17 februari 2015 14:48


Red Pina och hon var sååå duktig. Tränade saxen i galopp fast alternerade skänkelvikning och diagonal sluta. Pina som alltid tycker sig veta hur mycket smartare än övning kan göras, fick övertalas lite att ta den lite besvärligare vägen. Men när jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards