Alla inlägg den 21 januari 2012

Av Johanna - 21 januari 2012 17:53

Hej vad det går! Mina "nya" ideer med Tures igångsättning har redan gett utdelning. Så jädra fin och "med" mig hela tiden. Kändes så härlig över ryggen idag så man blir lycklig. Alla övningar satt som en smäck (som Laila Bagge skulle ha sagt). Nu gäller det att hålla huvudet kallt och inte stressa med honom, det är ju lätt att ta händelserna lite i förväg med honom eftersom han är så bussig och ambitiös.

Red även Pina idag. Hon var som en bomb som skulle kunna explodera när som helst. Vägrade ta henne på lina och låta henne springa av sig. Grundproblemet är ju att hon inte kan koncentrera sig och jobba om blir spänd och prillig så detta ska jag försöka ta tag i nu. Det kommer ju fram varje gång hon kommer på träning och blir lite "stissig" och där har man inte möjlighet att börja med henne på lina. Då blir man spänd och irriterad och kommer inte till ridning så nu ska jag öva på det. Jag behöver lära mig att få henne att lugna sig och lyssna på mig även om yttre omständigheter påverkar henne. Låg, stadig fast mjuk hand "som inspänning" och så lite volter och sidförande fick henne faktiskt ganska snabbt att inse att det var lika bra att lugna sig och hon kände sig nog tryggare när jag lugnt och vänligt "tog kommandot" och visade henne vägen. Dock fick jag ju hålla passet kort då hon lyssnade och skötte sig bra.

Nya tag i morgon och jag vet ju att bara man är vänlig men konsekvent så kommer det att löna sig i längden.

Tjo la hopp vad jag längtar till i morgon och mer ridning!

Ovido - Quiz & Flashcards